En tøjstil der passer

Klæder skaber folk - fra basketkluns til holdning

OVERBLIK

Læsetid: 10-11 min

Foto: Personlig Branding // Portrætter //Nonverbal Branding

”Klæder skaber folk”, en velkendt talemåde, som efter alt at dømme har sit ophav i Shakespeares Hamlet. Sidenhen har Mark Twain også brugt talemåden med en tilføjelse “Clothes make the man. Naked people have little or no influence in society”en hentydning til, at vores påklædning har sammenhæng med status og renommé.

Tøjstil, mode og trends er i dag vokset til en kæmpe industri og spiller en rolle i vores hverdag. Men hvilken påvirkning har dit tøjvalg egentlig i din dagligdag?

Hvad er en rigtig tøjstil?

Jo, lad os tage udgangspunkt i mig – et glimrende eksempel. På godt og ondt.

Jeg har spillet ufattelig meget basket ball og brugt mange timer på min sport. Dresscoden til træning eller kamp foreskrev shorts, t-shirts, hættetrøjer og basketstøvler. Til min fordel og store held, er der også modetendenser indenfor sportstøj. Den hotte trend i basket, da jeg ramte teenageuniverset var ”The bigger the better” og altså mere cool.

Det var fantastisk for her kunne jeg glemme min teenage-usikkerhed iført mit store (men husk moderigtige) baskettøj. Trods omstrukturering og forvirringen på første sal, følte jeg mig kompetent og selvsikker. Men kun så længe jeg befandt mig på banen eller i en sportshal i mit basketkluns.

“Stå stærkere – Skil dig ud – Vælg den rigtige tøjstil”

Dit tøjvalg påvirker din adfærd

Udenfor for banen var historien en helt anden. Katastrofe og totalkaos. Her var basketklunset ikke til megen hjælp i forhold til at føle mig selvsikker, faktisk havde det den modsatte effekt. Det var temmelig forvirrende, at påklædningen og ”loose style” adfærd ikke kunne overføres og give mig samme selvsikker-effekt uden for banen.

Særligt i min studietid, var forvirringen total, her handlede det (også) om at være slank og smækker. Det var jo det, der skulle til for at få succes hos de der hankønsvæsner, var jeg overbevist om. Det undrede mig en smule, da denne her pige på min årgang, meget køn, gennemsnitshøjde, flot krøllet hår, men helt sikkert ikke model-str. stående i nakken af tøjet.

Hun var populær, vellidt, havde en selvsikker og rolig udstråling. Jeg var en lille bitte smule misundelig, hvad var hendes hemmelighed? Indtil jeg åbnede mine øjne rigtigt, og så at hendes tøjstil var karismatisk, spændende og modig. Så forstod jeg egentlig godt min egen situation. Jeg var sådan cirka total neutral, det jeg vil kalde leverpostej. Jeg besluttede mig for, at det altså ikke nødvendigvis har noget med vægten at gøre. Det var klart mere afgørende at vælge en tøjstil, der gjorde jeg ikke faldt i et med væggene. Det smittede sjovt nok af på min adfærd og det alle de ting jeg kunne byde ind med, da jeg tog ejerskab og spicede tøjstilen op.

Bum, 10-øren faldt, og jeg traf (gudsketakoglov) nogle langt bedre tøjvalg, der matchede til det verdensbillede, jeg nu så mig selv i som fremadstormende jurastuderende. Resultatet, min holdning ændrede sig fra forvirring til rank ryg, ambitioner og kompetence.

Du bliver, hvad du tager på

Dit tøjvalg påvirker ikke kun omverdenens opfattelse dig, men også din egen adfærd. Der er lavet undersøgelser, som viser, at testosteronniveauet hos mænd rent faktisk påvirkes af deres påklædning. Niveauet stiger, når de har iført sig, hvad vi kan kalde høj status påklædning, som jakkesæt, skjorte og formelle herresko. Tilsvarende falder niveauet helt op til 20 % ved lav status påklædning, som joggingbukser, sneakers og t-shirt.

Forsøg viser, at personer med høj status påklædning i en test forhandlede højere profit hjem og gav færre indrømmelser undervejs end i samme forhandlingssituation, hvor de havde neutral påklædning på.

Tesen er også relevant i forhold til størrelsen på det tøj du har på. Forstået på den måde, at du skal sørge for at dit tøj passer dig. Det skal hverken være for stort eller for småt. Det ses i din holdning, når skjorten, jakken eller blusen er for stor og ”sjasker”. Du vil komme til at udstråle, at du gerne vil skjule eller dække over noget. Tilsvarende kan for småt tøj få dig til at stå stift og virke en anelse besværet. Det er netop det du ER, besværet, når tøjet strammer eller stumper. Der skal være balance, det vil smitte af på dig og din udstråling.

Din nonverbale branding

Brug dit tøjvalg strategisk

Lad os lave et tankeeksperiment. En helt almindelig mand, han er iført jeans, en polo t-shirt og et par gummisko. Han slentrer rundt i haven, stille og roligt og nyder sommerluften. Der er harmoni i adfærd og påklædning.
Selv samme mand skal nu optræde i en formel sammenhæng og er nu iført uniform eller jakkesæt med slips. Ikke kun hans tøjvalg vil være forandret, men uden tvivl også hans holdning. Den vil være rank og udstråle autoriet.

Og så kommer twistet – samme mand, samme formelle situation, men han har en hørhabit på. Hør forbinder vi med sommer, afslappethed og overskud. Hvor højt på autoritets-skalaen vil du placere ham?

Overvej dit tøjvalg. Skal du yde dit bedste til en forhandling, interview, foredrag og sende signaler om erfaring, autoritet og kompetence, så gå efter en formel og professionel påklædning. Jakke, skjorte og evt. slips. For kvinderne – overvej nogle hæle! Det løfter dig og giver dig en rankere holdning.

Har du styr på farverne? Hvad siger farvesymbolikken om dine valg

Grøn er håbets farve, som man siger, men hvad siger andre farver så, hvis de siger noget overhovedet.

Det gør de, farvesymbolikken er også et aspekt, du kan overveje, når det kommer til dit nonverbale udtryk. Endnu et område, der er genstand research og studieforsøg. Jeg har plukket nogle farver ud, for at hjælpe dig med et kort overblik over farvesymbolikken og signalerne:

Grøn = Succes og håb
Rød = Passion, Intensitet – i nogle tilfælde aggressivitet
Gul = Glæde, optimisme og ungdommelighed
Blå = Loyalitet, stabilitet og rolig
Sort = Power/magt, professionalisme, mystik
Lilla = Royal, Luksus, Spirituel

Symbolikken er her er med udgangspunkt i den vestlige verdens gennerelle opfattelse. Der er kulturelle forskelle, som jeg ikke vil gennemgå her, men vær opmærksom, hvis du skal bruge dine billeder i international sammenhæng.

Et par tips du med fordel kan overveje i dit farvevalg, som man har fundet ud af ved studier i opfattelsen af farver.

–      Kvinder, der har sort tøj på, fremstår seriøse og udstråler de er meget professionelle.
–      Kvinder kan typisk godt lide farven lilla også til mænd, hvilket er det helt modsatte for mænd
–      Sort, trigger hos mænd som et signal på luksus. Effekten forstærkes, når sort kombineres med guld.
–      Kombiner farver og kombiner dermed de respektive signaler.

Et ninja-tip: Brug grå, hvis du er i en situation, hvor du ikke selv vil stjæle opmærksomheden fra deltagere på en workshop eller et møde, hvor indholdet er vigtigere.

succes

Dress to the occassion - Vælg en tøjstil der passer til dig og til dit formål

Dress to the occation, hedder det sig. Inden du stikker hovedet i klædeskabet, så spørg dig selv, hvad er formålet med dit billede? Hvem er dit publikum og hvad vil du gerne signaler til din modtager. Når du ved det, bliver det væsentligt lettere at vælge den rette påklædning og tøjstil til dit formål.

Det kan sagtens involvere flere sæt tøj, der har forskellige udtryk. Du er heldigvis en flerstrenget person, og derfor er der også flere sider af dig, ligesom den kontekst du optræder i, vil være forskellig.

Formelt tøjvalg som jakkesæt og slips, vil give indtryk af kompetence, magt og erfaring, og en neutral tøjstil som, jeans, t-shirt og sweater vil styrke opfattelsen af dig, som en holdspiller, en der mestrer samarbejde og styrker relationer.

Vi er lige gået ud af en valgkampsperiode. Det er et studie i tøjstil, adfærd og signaler. Der er afgørende forskel på, hvad en partileder vælger at tage på til en top-debat i en partilederrunde, på landsdækkende TV, hvor magt, dominans og autoritet er afgørende for deres succes. Og i den anden ende af skalaen, til vælgermøder, hvor ja, politikeren skal møde vælgerne og fremstå imødekommende, empatisk og kunne skabe relation.

Hver ting til sin tid. Det handler om at vide, hvad du vil i den givne situation og vælge den rigtige påklædning, der får dig til at performe dit bedste.

Næste gang du skal have taget billeder, så vælg en fotograf, der kan hjælpe dig i processen og en du stoler på. En der kan forstå konteksten, du skal bruge billederne til, en der kan hjælpe dig med at få understreget lige netop dine budskaber og en der kan hjælpe dig med at blive set og skille dig ud i mængden.

Don’t judge the book by its cover! Men det GØR vi jo – det er et førstehåndsindtryk. Vær bevidst om at sende det bedste indtryk af dig selv ud i verden. Både med dit smil, ansigt, kropsholdning og altså også dit tøjvalg. Stilen og farverne, har du lige lært, fortæller en masse om dig.

Har du brug for tips og guidance i dit tøjvalg, så det matcher det formål, du har med dine billeder og din branding? Overvældet over de mange ting, der skal holdes styr på fra krop til farvervalg. Jeg kan hjælpe dig, så du får vist dig fra din bedste side og får de rigtige budskaber ud i til dine kunder.

Take Aways

# 1 Dit tøjvalg påvirker ikke kun dine omgivelsers opfattelse af dig, men også din egen adfærd 

# 2 Farver har betydning, farvesymbolikken fortæller noget om dig og det du står for

# 3 Brug dit valg af tøj til at styrke din performance – alt efter dit formål

Tak for du læste med

Kender du nogen der kan have gavn af den viden, du lige har fået, så del endelig eller send dem et link.

Skriv det du søger og tryk enter

GRATIS guide

 

Fedt, det vil jeg gerne vide mere om. Hit med flere spændende tips og brugbar viden, så JA TAK til dit månedelige nyhedsbrev også.

Bedre portrætbilleder, der skaber værdi

Er kropssprog på listen af sprog du taler? Alt hvad du fortæller uden ord

Denne side bruger Cookies. Nogle bruges til statistik og andre sættes af tredjeparts tjenester. Ved at klikke videre accepterer du brugen af cookies. Læs mere her.

Cookie indstillingerne på denne hjemmeside er aktiveret for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du fortsætter med at bruge hjemmesiden uden at ændre dine cookie indstillinger eller du klikker Accepter herunder, betragtes dette som din accept

Luk