Hvad siger dit profilbillede om dig?

Du har under 7 sekunder

Overblik

Læsetid: 4-5 min

Video: 1-2 min

Foto: Markedsføring & Branding

– ELLER MINDRE​

Når jeg er ude på opgave hos mine kunder, tager jeg naturligvis pænt imod og tager også tid til en lille indledende snak for lige at ”varme lidt op” og så er vi egentlig klar til at gå i gang med shootet. Men så sker der noget.

Pludselig bliver kunden i tvivl om, hvordan ansigtsudtrykket eller udstrålingen skal være og jeg bliver derfor ofte mødt af spørgsmålet ”Skal jeg egentlig smile eller ej?”

Det kan jeg sådan set godt forstå, for mange vælger netop at få fornyet eller taget et profilbillede til brug for hjemmeside, sociale medier, CV’er eller præsentationer og helt naturligt vil man gerne vise sig fra sin bedste side.

Det er mere eller mindre kendt, at det tager ca. 5-7 sekunder for os at danne et indtryk af hinanden, når vi mødes – f.eks. til netværksarrangementer eller ved en jobsamtale. Et førstehåndsindtryk varer ved, og kommer man galt fra start, skal der investeres kræfter og energi i at ændre dette – hvis altså man overhovedet har chancen for at kunne påvirke det.

Et førstehåndsindtryk er nemlig karakteriseret ved at være:

  • Vedvarende
  • Præcist
  • Umiddelbart
  • Ikke-verbalt

 

I virkelighedens verden kan man være heldig at kunne komme afsted med at rette op på et skævt førstehåndsindtryk, da man selv er fysisk og faktisk tilstede til at agere på andres opfattelse eller misforståelser. Men vi møder ikke længere altid hinanden første gang i egen person, faktisk ved vi ikke med sikkerhed, præcist hvornår andre danner sig et førstehåndsindtryk af os. Hver dag efterlader vi os bevidst eller ubevidst førstehåndsindtryk online.

Så tag kontrol over det ved at være klar over, hvilke signaler dit profilbillede, eller billeder i det hele taget, sender. På nettet tager det ikke 7 sekunder at danne et indtryk – undersøgelser viser, at vi i realiteten kun har 2/10 af et sekund at gøre godt med.

Det er helt reelt – og relevant tillige med – at gøre sig nogle overvejelser om, hvordan ens profilbillede ser ud, da det spiller en væsentlig rolle i det førstehåndsindtryk, der skabes online.

Jeg tager derfor en snak med min kunde, når jeg bliver mødt af spørgsmålet om, hvorvidt der skal smiles eller ej. Her finder vi sammen ud af, i hvilken sammenhæng billedet skal bruges, hvem de er som person, hvordan møder de deres kunder i virkeligheden og hvad udstråler de ikke mindst overfor deres kunder. Det er nogle gode pointer at have in mente, for vi har allerede ganske ofte ”mødt” hinanden online INDEN, vi mødes første gang ansigt til ansigt. Og når vi mødes, skal der gerne være sammenhæng mellem profilbilledet og dig som person.

Nogle overvejelser man kan gøre sig i forbindelse med et profilbillede kunne være:

  • Et ægte smil får dig til at fremstå mere oprigtig, imødekommende, selvsikker og autentisk

 

Og ja, vi kan godt se forskel på et påtaget og et ægte smil. Vores muskler omkring øjnene aktiveres nemlig kun, når vi smiler oprigtigt. Ikke dermed sagt, at vi ligefrem behøver at grine, men der er altså forskel.

  • Undgå at vise foragt eller overlegenhed. Mange er slet ikke klar over det, fordi det forveksles med afslappethed eller at fremstå uformel, men et halvt smil eller et smil med kun den ene mundvig er et universelt tegn på foragt eller overlegenhed.

 

  • Det ægte smil kan være svært at fremkalde på kommando. Det er forståeligt og særligt når man står i en for nogle uvant eller ligefrem lidt usikker situation foran et kamera. Det hjælper og lykkes meget ofte at genkalde et ægte og oprigtigt smil ved at tænke på noget rart, på gode oplevelser, eller resultater man er stolt over at have opnået. Det vækker følelser og vil skinne igennem i udtrykket på billedet.

 

  • Hvilken vinkel skal billedet tages fra:

 

Billeder der tages lige på eller midt for giver indtryk af ægthed, oprigtighed og autenticitet. Billeder taget en smule oppefra kan få personen til at blive opfattes, som en der skal beskyttes eller fremstå som yngre. Omvendt kan billeder taget i en vinkel nedefra få personen til at fremstå som magtfuld og selvsikker eller en der ses op til.

Opfattelsen ved begge disse vinkler hhv. let oppefra eller nedefra hænger biologisk sammen med den måde voksne ser på børn, nemlig fra en vinkel oppefra. Børn er nogle der skal tages vare på og beskyttes. Ligeledes, ser børn opad på voksne. Det vil typisk være deres forældre, som for børnene fremstår som selvsikre eller magtfulde.

Sæt dit billede i kontekst

Her er det altså virkelig vigtigt at understrege – der er ikke noget rigtigt eller forkert! Det hele handler om, at man er bevidst om, hvad man gør og hvorfor man gør det. Man har bevidst overvejet, hvad man gerne vil udtrykke eller opnå gennem sit profilbillede.

Det er bestemt også værd at huske på, hver ting til sin tid. Det er langt fra givet, at det samme udtryk på ét billede fungerer til alle lejligheder eller i alle kontekster. Det kommer jo i sidste ende helt an på, hvad man vil udstråle og hvilke signaler, man ønsker at sende i den givne situation. Altså, med andre ord, overvej hvor profilbilledet skal bruges eller vises.

Konklusionen – En lang historie kort

Så mit svar, når jeg bliver stillet spørgsmålet – skal/skal ikke smile –, er altså ikke JA/NEJ. Det er i langt højere grad en guide og dialog med mine kunder om, hvilket resultat de ønsker, og så arbejder vi sammen hen til det mål. Jeg oplever ligefrem en lettelse hos vedkommende over, at der ikke er noget rigtigt eller forkert. Ligesom der er skabt en bevidsthed hos vedkommende om virkemidlerne på et profilbillede og fordelen af at kunne anvende disse aktivt og dermed tage kontrol. Det ses med det samme i den udstråling og energi, der derefter kommer i billederne.

Resultatet er troværdige, nærværende og oprigtige billeder, som har en langt større værdi for den enkelte eller for virksomheder, end billeder, der muligvis ubevidst, sender signaler, der rent faktisk kan være negative i forhold til det indtryk, der dannes af vedkommende.

Prøv engang at gå tilbage og se, hvilket udtryk dit eget profilbillede har og hvilket førstehåndsindtryk du giver – bevidst eller ubevidst! Du kan med fordel også overveje i samme ombæring, om skal du sende de samme signaler eller indtryk på tværs af de medier eller platforme, hvor du har lagt et billede ud af dig selv.

Take aways

Tak for du læste med